Jak omezit škodlivost masa a masných výrobků

sobota 31. říjen 2015 09:13

Někdy pomůže selský rozum či tradice, ale někdy je třeba si něco nastudovat nebo se poradit s odborníkem.

Maso obsahuje důležité látky. Je zdrojem esenciálních aminokyselin, bílkovin, tuků, želatiny a dalších faktorů podporujících mj. i regeneraci kloubů, železa, zinku a vitamínu B12, který podporuje krvetvorbu a udržuje v chodu nervový systém.
Zprávy WHO v poslední době vynesli problematiku škodlivosti masa na titulní stránky novin. Červené maso podle WHO vede nejčastěji ke vzniku rakoviny tlustého střeva, prokázána byla i spojitost s rakovinou slinivky, a dokonce i prostaty. Konzumace uzeniny pak vede k rakovině tlustého střeva a žaludku. Moc se ale nedozvíme o tom, co a proč v mase škodí, informace jsou roztroušeny v desítkách článků, takže v hlavě běžného konzumenta dnes panuje chaos a konzument za těchto okolností bude těžko něco ve svém stravování řešit. V horším případě provede nějaká fanatická jednostranná opatření, kterými si většinou víc uškodí, než pomůže. Takže se pokusím o stručný přehled.

 

Škodliviny v mase nebo tuku
* Hem - červená součást (chemická sloučenina) krve, jater, ledvin a svaloviny - poškozuje střevo a poskytuje železo bakteriím (zároveň je ale zdrojem potřebného železa pro člověka).

Příklady protiopatření: Zmenšujeme příjem červeného masa, snižujeme příjem masa vůbec (doporučeno do 5 dekagramů denně), mícháme bílé a červené maso, maso servírujeme s vhodnou přílohou a oblohou, obsahující vlákninu, ochranné flavonoidy, chlorofil a další složky omezující styk hemu se stěnou střeva. Obsah tuku spíš účinek hemu blokuje než zprostředkuje. Obsah některého koření, např. chilli, hořčice, křenu, cibule a česneku urychluje peristaltiku a tím omezuje působení hemu. Velmi cenný a pro střevo všestranně příznivý je obsah natí a listové zeleniny v pokrmu (např. petržel, libeček, kopr, celer, pórek, mladá cibule, rukola, hlávkový salát, zelí, kapusta, čekanka, klíčky, listy kedlubny, řapíky květáku), ale významnou ochranu představuje v podstatě jakákoliv zelenina, tedy i kořenová zelenina, květák, kedlubny, dýně, okurky aj., a to nejen jako součást pokrmu, ale i jako předkrm nebo salát po jídle. (Pokrmem z hovězího masa s nejvyšším obsahem natí je typické perské jídlo zelený chorešt.)

Z pohledu škodlivosti hemu nejsou tedy až takovou výhrou vysoce kvalitní párky a uzeniny s vysokým obsahem masa – zjistíme, že přídavek sóje, kůže aj. má nejen ochranný účinek, ale může tělu dodat některé potřebné živiny
* Kyslíkové radikály - při smažení, pečení a uzení mohou v tuku vznikat škodlivé kyslíkové redikály, které zvyšují pravděpodobnost vzniku rakoviny, zrychlují stárnutí tkání a navíc (podle Cayceho) likvidují řídící polaritu lidského těla zejména v oblasti dutiny břišní, což může mj. vést i ke snížení imunity a oslabení činnosti nervů.

* Přidaný levný nebo žluklý nebo již použitý a degradovaný (např. přepálený) tuk.Střeva tuk před účinky hemu spíš chrání, ale nadbytek tuku škodí jinde v organismu.
* Tuk ale zvyšuje vylučování naší vlastní karcinogenní žluči, takže i nadbytek kvalitního tuku může organismus touto cestou k rakovině střev přiblížit.

Příklady protiopatření: Používat tuky s vyšší teplotní stabilitou, tuky si třeba i sám míchat nebo používat tuky ke smažení a pečení určené, smažit a péci šetrně, tedy za nižší teploty, s použitím teploměrů, termostatů apod., tuky hlavně nepřepalovat a jídla hořká a smrdící přepáleným tukem nekonzumovat. Existují také různé metody, jak přebytečný tuk ze smaženého nebo pečeného jídla odstranit, např. řízek vložit do ubrousku. Škodlivé oxidaci tuků bráníme také jejich skladováním v tmavých nádobách, v chladničce, v plných uzavřených nádobách, přidáním kousků mrkve nebo rajčete při smažení. Ale i zelenina bez ochranných karotenoidů může bránit přepálení tuku na volných místech pekáče či pánve. Je to sice efektní vařit bleskově a za úžasného syčení a šlehání plamenů na pánvi Wok, ale jen opravdový mistr dokáže za těchto okolností tuk nepřepálit, a to zejména, když má pánev nekvalitní, s menší tepelnou setrvačností a vyšší tepelnou vodivostí. (Mimochodem – ještě jsem nepotkal v čínské či vietnamské jídelně kuchaře, který by aspoň tušil co je to přepálený tuk nebo by mu něco říkal název nějakého konkrétního potravinového alergenu či škodliviny.)
* Mezi škodliviny můžeme počítat i aromatické aminy vznikající tepelnou úpravou masa, které mohou narušit i genetickou informaci a urychlit tak stárnutí, zhoršit regeneraci a zvýšit pravděpodobnost vzniku rakoviny
* Další škodlivé látky vznikající při pečení, smažení a uzení masa


Konzervační látky, barviva a další aditiva

 * Hlavním problémem jsou dusitany a dusičnany

* Dávejme si pozor i na aditiva v omáčkách či hořčici, která bývá přibarvovaná

Protiopatření: Zajímáme se o složení výrobku, dáváme přednost výrobkům a typům výrobků bez škodlivých aditiv - např. v tlačence rychlosůl nebývá. A škodlivé přísady nebudou samozřejmě v šunce, kterou si uvaříme doma – a v klobáskách, které si vyudíme doma - jen s použitím běžné soli (ne rychlosoli). Kvalitní kečup má nejen menší obsah přidaných látek (včetně kukuřičného škrobu a barviv), ale i násobně vyšší obsah vitamínu C z rajčat a lykopenu, který chrání různé tkáně včetně střeva.

 

Škodlivé látky vnikající do masa a uzenin a ulpívající na jejich povrchu při uzení

* např. pryskyřičné látky z jehličnatého dřeva

* např. saze

* např. dehet

* - většinou s obsahem benzopyrenu

Protiopatření: Konzumujeme raději potraveny připravované vařením, pečením a dušenín, než uzením – např. většina druhů šunky. K uzení a grilování nepoužíváme dřevo jehličnatých stromů nebo dřevo napuštěné ochrannými látkami. (Nevím, zda to není problém dřeva z některých palet.) Klobásy a špekáčky lze před konzumací otřít ubrouskem od případných sazí, přepáleného tuku a pryskyřičných usazenin


Škodlivé metabolity masa a tuku

Hnilobné procesy ve střevech a metabolické procesy uvolňují často i škodlivé látky

Protiopatřeni:  Maso nebo masný výrobek konzumovaný např. s křenem, česnek či cibulí zřejmě ve střevech vyprodukuje méně škodlivin. To platí i pro výrobky, kterým neprošla záruční lhůta a nejsou příliš osídleny bakteriemi a plísněmi. Produkci škodlivin snižuje i dostatečná konzumace zeleniny. Nepoužíváme tuk žluklý či přepálený.

Masem přenášené infekce a škodlivé produkty plísní a bakterií
* Maso zpracovávané za špatých hygienických podmínek a maso, které se již začíná kazit, kondici našich střev a celého organizmu nepřidá.
Protiopatření: Používáme smysly (tedy i čich); ověřujeme původ a trvanlivost masa; pracujeme v čistotě; vařené maso nepokládáme na desku, na které leželo maso syrové; mleté syrové maso příliš neskladujeme; maso a masné výrobky, u kterých hrozí projití lhůty tepelně upravíme, čím o něco prodloužíme jejich trvanlivost. Maso před vložením do mrazáku označíme datem vložení a datem nejzazší spotřeby. Atd.


Růstové a metabolismus podporující látky přidávané do krmiva
* Ractopamin, což je jedna z látek, které se v USA používají ve výkrmu prasat jako stimulátor růstu a které mají podle většiny světa nějakou souvislost se zdravotními problémy, označuje WHO jako zdravou látku, což se mi moc nezdá.

* Antibiotické stimulátory růstu

* Hormonální stimulátory růstu
* Některý toxický prvek, tuším arzen, se kdysi přidával drůbeži nebo prasatům v malém množství jako stimulátor růstu

Protiopatření: Zajímáme se o původ masa. Někdy je dobré si před porážkou zvíře nějaký čas krmit doma sám, aby se vyčistilo od chemie.

Pozůstatky léků v mase
* Hormony
* Antibiotika

* Protizánětlivé léky

Koření

* Přecitlivělé osoby (např. žlučníkáři) si musí dávat pozor na různé druhy koření, ale za nejproblémovější považuji (ve shodě s některými léčiteli) pepř, jehož částice mohou ulpívat na střevní stěně a tam škodit. Drcený pepř je škodlivější než mletý, mletý je škodlivější než jemně mletý a přesívaný, jemně mletý je škodlivější než vodní, octový či alkoholický výluh – extrakt. Pepř obsahuje i důležité léčivé látky, takže není třeba ho démonizovat, ale opatrnost je na místě. Pokud vám dělá potíže, zkuste používat jen výluhy z celých kuliček (např. pomocí varných uzavíratelných sítek) nebo pepř nahrazujte jiným kořením.

* Chilli a pálivá paprika jsou mnohostranným, významným potravinovým lékem a například v Etiopii není vzácností, že hospodyňka vrazí do hrnce i půl hořčičné sklenky chilli, a to bez nějakých zdravotních následků. Oficiálně obsahuje chilli látku, kterí může podporovat vznik nádoru, ale v praxi dalekosáhle převažuje pozitivní zdravotní účinek, a to dokonce i na střeva. Vznik nádoru totiž podporuje často zácpa a chilli mj. zlepšuje peristaltiku neboli pohyb stravy střevem, což je důležité zejména v horkých či naopak velmi mrazivých dnech, kdy organismus přichází rychle o tekutiny. Velký význam má i obsah vitamínu C v chilli a paprice.

Protiopatření: Lze koupit nebo si namíchat kombinace koření bez pepře nebo úplně nepálivé.

Tekutiny

* Nedostatek tekutin příliš suchá strava (např. chléb, knedlíky a pečivo) zpomalují peristaltiku.

Protiopatření: Příliš suchá sousta (např. chleba) zapíjíme nápoji, dodržujeme pitný režim, jíme raději jako přílohu rýži nebo brambory a zeleninu než chlkéb a knedlíky. Snažíme se přípravou maso moc nevysušit. Používáme omáčky, oblohy, hodně zeleniny. Atd.

Celkovým protiopatřením proti následkům konzumace červeného masa je i dostatek pohybu, který jedna zlepšuje peristaltiku, jednak kondici a imunitu organizmu, přispívá k produkci tzv. bioenergie a zlepšení metabolismu a buněčného dýchání. Možná taky není dobré jíst pokrmy s uzeninami a červeným masem těsně před spaním, kdy je peristaltika zpomalena. Celkově bychom si měli střeva hýčkat – např. i tím, že zvýšíme příjem vlákniny a vyhýbáme se věcem, které střeva dráždí a způsobují nám např. nadýmání či průjem. (Cibule nadýmá, ale zase střeva čistí a obsahuje ochranné flavonoidy.) Ostré a alergenů plné pšeničné otruby střevům spíš škodí, než pomáhají. Lepší než přibarvený „černý chléb“ s otrubami je žitná placka. Samozřejmě, pokud máme podezření, že máme na nějakou složku potravy alergii (často na lepek, kravské mléko, kukuřici, buráky...)

Volné radikály z masa můžeme eliminovat tím, že budeme současně komzumovat potraviny s vyšším obsahem flavonoidů, vitamínů a antioxidantů. Také pivo obsahuje velké množství antioxidantů, přičemž kupříkladu jedna portugalská studie zjistila, že pokud se v pivě marinuje maso, ztratí tak až 70 procent karcinogenních látek. V pivu obsažené flavonoidy, zejména hopein, také likvidují volné radikály, které jsou významným faktorem vzniku nádorů.


Zdroj:

http://ekonomika.idnes.cz/odbornici-pochybuji-o-studii-o-souvislosti-konzumace-masa-s-rakovinou-13p-/ekonomika.aspx?c=A151026_154133_ekonomika_fih

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/351739/uzeniny-jsou-nejhorsi-potvrzuji-cesti-experti-varovani-pred-rakovinou.html

http://zpravy.idnes.cz/uzeniny-zpusibuji-rakovinu-zjistila-who-f17-/zahranicni.aspx?c=A151026_125902_zahranicni_mlb


Official Edgar Cayce Page

 

 

Darius Nosreti

Poslední články autora

Darius Nosreti

Darius Nosreti

Píši o všem kromě hitparád populární hudby, nových aut a fotbalu. (Více témat viz u mne na Facebooku.)

Hledač pravdy, obdivovatel přírody, zajatec krásy a vzpružovatel pokleslé demokracie

REPUTACE AUTORA:
0,00

Tipy autora