Jsou "zdravé svačiny" zdravé?

úterý 30. prosinec 2014 15:36

"Pramen zdraví z Posázaví" jednou týdně možná někomu neuškodí ;-)

Univerzální „dietní snídaně“ či „dietní svačina“ neexistuje. Pro každého člověka, v každé nemoci či v každém čase může být tou nejlepší dietou něco jiného. Přesto dietologové, léčitelé i lékaři občas sestavují doporučené jídelníčky s rádoby obecnější platností. Při tom i zastánci oficiální medicíny mají stále tendenci do zdravých jídelníčků, a to i do těch relativně univerzálně doporučovaných (tedy pro většinu lidí i diagnóz) zařazovat (a to někdy až neuvěřitelně často) např. produkty z kravského mléka nebo produkty poměrně tučné (sýry, máslo), které mohou velkému procentu lidí a při mnoha diagnózách za určitých okolností i uškodit (zejména pokud se jimi ládujeme nepřiměřeně často nebo v nepřiměřených porcích). A mnoha lidem škodí vlastně nepřetržitě nebo je k takovému stavu směřují. Pokusím se navrhnout pár příkladů snídaní a svačin pro takový „zdravý jídelníček“ s využitím poznatků některých známých léčitelů i moderní dietologie. Ale např. u dětí a osob s osteoporózou musíme pamatovat na to, že vyřazením produktů z kravského mléka snížíme i příjem vápníku, hořčíku, vitamínů A a D a bílkovin a že je musíme doplnit jinak (např. formou suplementů).

 

Neříkám, že jsou produkty z kravského mléka za všech okolností a pro každého nezdravé, ale opačné tvrzení už také dávno neplatí; a dívat se na „zdravé jídelníčky“, které v každé snídani či svačině obsahují mléčné výrobky, je pro zastánce moderní zdravé výživy dnes už asi trochu šok. Někdy ovšem stačí dát do jídla nebo cukroví místo umělého tuku jen poloviční dávku másla, místo náhražky cukru jen polovinu cukru a jídlo bude relativně zdravější a při tom bude chutnat, jak jsme zvyklí. Ale zase, když už někdo má např. alergii na kravské mléko, musíme si uvědomit, že pouze zmenšení procenta mléčných výrobků nestačí, že je třeba je eliminovat téměř úplně. A jindy můžeme využít výrobků z kravského mléka jako velmi účinných léků na určité nemoci, a to někdy i tehdy, když se jim jinak máme vyhýbat.

 

Je ale řada dalších potravin, o které vedou dietologové a léčitelé (nebo - jedni i druzí - i sami mezi sebou) už roky tichou bitvu - patří mezi ně např. banány, pomeranče, vejce a brambory. Situace je těžká, nikoli však zoufalá - ještě stále lze sestavit menu, které by mohli odsouhlasit jedni i druzí.

 

Aby situace nebyla tak "jednoduchá", do bitvy výrazně vstupují i mlékařské a tukové lobby a prosazují, někdy možná i bezohledně, své parciální zájmy. Na druhé straně se občas i snaží vyvinout konečně už ty správné produkty.

Uvedené rady a návrhy prostě neberme jako dogma, snažme se sestavovat si zdravé jídelníčky sami a samostatně zvažovat, kolik má dané jídlo vlákniny, vitamínů, antioxidantů, prvků, tuku a dalších živin a naopak, které aktuálně nebo potenciálně rizikové látky obsahuje (např. tein, teobromin, kofein, přepálené tuky, strumigenní látky, alergeny), které složky jídla právě nám dělají nebo nedělají dobře. Snažme se také respektovat různé obecné zásady – např. že je lépe jíst častěji v malých dávkách než méně často ve velkých dávkách; že průměrná dávka masa na porci by neměla překračovat 50 g; že senioři po 65. roku života potřebují vyšší dávky masa (nebo suplementovat aminokyseliny) atd. Nikdy není také na škodu své jídelníčky konzultovat s lékařem nebo odborníkem. Dietologie je stále ještě vědou ve vývoji a nikdo neví všechno.

 

DIETNÍ SNÍDANĚ

 

* Vypijeme sklenku libovolného čaje – ovocného, bylinkového nebo čínského (čínský čaj obsahuje látky podobné kofeinu, proto by měli lidé citliví na kofein pít až „druhák“)

* nebo studené vody (podle některých škol je sklenice studené vody - teplota 6 až 10 stupňů C - po probuzení tím pravým elixírem života

* nebo odstáté nebo ohřáté pramenité nebo převařené vody z kohoutku

* nebo odstáté nebo ohřáté pramenité nebo převařené vody z kohoutku se šťávou z poloviny citrónu (mnoha lidem, zdá se, velmi svědčí)

* nebo sojového nebo mandlového mléka

 

Poznámky:

- Pokud nechceme ráno snídat (nedoporučuje se, ale začíná převládat názor, že je větší chybou nevečeřet než nesnídat), osladíme nápoj malou lžičkou medu. Dietnější než med je podle některých léčitelů u některých diagnóz lžička hroznového cukru nebo karamelu nebo dokonce i běžného (řepného nebo třtinového) cukru. Zcela vynechat sacharidy (pokud nic nesníme nebo nemáme cukr vyloženě zakázán) nelze – to by mohlo vyvolat např. nebezpečné kolísání cukru a inzulínu.

- Pokud sladíme nápoj stévií, ve skutečnosti žádné sacharidy tímto sladidlem nepřijímáme.

- Dospělí mohou pít ráno i vyloženě horké nápoje. Čím teplejší, tím lépe rozpouští tuk usazený kolem srdce. Příliš horký nápoj ale může popálit sliznici úst či jícnu nebo škodit žaludku.

 

* Sníme krajíc chleba s pomazánkou „ze zdravé výživy“ (sójová, brokolicová, fazolová, bylinková, česneková atd. – neměla by obsahovat – zejména u alergiků – mléčné produkty) nebo si vyrobíme vlastní pomazánku (viz níže: fit-pomazánka) nebo natřený rozmačkaným avokádem nebo ochuceným rajským protlakem (přidáme provensálské koření a trochu olivového oleje; můžeme přidat i cibulku nebo česnek) a ozdobeným nějakou zelenou naťkou (petržel, celer, libeček, pažitka aj.). Přikusovat můžeme listy hlávkového salátu nebo papriku či rajče (pokud možno nestříkané - „bio“).

* nebo talíř zeleninového salátu (bez papriky – zejména pokud nemáme nestříkanou – bio – nebo pokud jsme na papriku citliví; bez sýru, jogurtu a jiných mléčných výrobků, bez vaječného bílku, bez pepře; můžeme přikusovat chléb). Nebo stačí kousky zeleniny poklást na talíř a pokapat panenským olejem a posypat zlehka solí a provensálským kořením – např. dílky rajčat, kolečka okurky, plátky ředkve, lístky hlávkového salátu namočené v zálivce.

* Krupičná nebo ovesná kaše. Místo kravského mléka použijeme sójové mléko. Hodnotu kaše můžeme vylepšit po odstavení a schladnutí na 50 stupňů C přidáním žloutku, potřebné vlákniny a panenského oleje. Posypeme skořicí a cukrem nebo strouhaným perníkem.

* Namíchejte si vlastní müsli: Různé nepražené obilné vločky (alergikům mohou dělat někdy problémy nejen pšeničné, ale i žitné nebo kukuřičné), sušené nebo lyofilizované ovoce (ne jablka, hrušky a švesky), slunečnicová semena. Zalijeme horkým sojovým mlékem.

* Suchá vánočka nebo mazanec nebo suchar (+ sojové mléko)

 

FIT-pomazánka

 

POTŘEBNÉ PŘÍSADY

Mrkev, petržel, jáhly, červená čočka (koho nadýmá, použije zvlášť uvařené sójové boby nebo přidá tofu), mladé cibulky (koho nadýmá, použije pórek nebo česnek), olivový olej, koření (neobsahující zejména pepř)

POSTUP PŘÍPRAVY

Stejné množství čočky a jáhel uvaříme v témže hrnci v osolené vodě. Stačí 10 minut povařit. V případě, že by jáhly nebyly měkké, nechte dojít pod pokličkou. Ke zchladé čočce a jáhlům přidáme najemno nastrouhanou mrkev, petržel a petrželovou nať, mladou cibulku nebo pórek nebo česnek, olej a okořeníme bylinným pepřem nebo provensálským kořením. Rozmixujeme na hladkou pomazánku. (Podle Internetu - upraveno)

 

DIETNÍ SVAČINA

* Dva kousky Knackenbrotu nebo žitná placka + dvě deci červeného vína

* Dva kousky Knackenbrotu nebo žitná placka + zeleninový salát (např.: rajčata, hlávkový salát, okurka, pórek, zálivka, koření) + minerálka

* Tyčinka chalvy nebo sezamové oplatky (Sezamky) + sojové mléko (nejlépe doma vyrobené nebo koupené již tekuté – z krabice Tetrapack; sojové mléko sušené je z hlediska obsažených živin méně hodnotné)

* Tmavá bageta s tuňákem (tmavá bageta natřená žloutkovou pomazánkou - vařeným žloutkem rozmíchaným s majonézou a solí, tuňák, petrželová nať, ledový salát; majonézu kupujeme bez přidaného kukuřičného škrobu).

* Sojový jogurt + hrozny nebo borůvky nebo ostružiny nebo maliny nebo brusinky. (Problém je, že většina sojových jogurtů obsahuje buď přidanou složku z kravského mléka nebo kukuřičný škrob. Je třeba vypátrat ten správný.

* Bramborový knedlík politý sojovým jogurtem, posypaný lesním ovocem a ozdobený rostlinnou šlehačkou (bez obsahu kravského mléka)

* Krevetový koktejl (bez produktů z kravského mléka; příklad viz níže)

* Labužnická směs z firmy Kalma (můžeme přikusovat chléb)

* Nastrouháme si mrkev, jablko, petržel, přidáme pokrájenou petrželovou nať, pokapeme citrónovou šťávou a přisladíme trochou medu. (Někteří léčitelé doporučují vynechat i jablko a med)

* Veka s domácím meruňkovým nebo ostružinovým džemem (vyšší obsah ovoce, menší obsah cukru).

* Jiné saláty s mrkví (jenom pepř je třeba nahradit jiným kořením) nalezneme zde: http://ona.idnes.cz/zhubnete-diky-mrkvi-zdravejsi-je-varena-f0t-/recepty.aspx?c=A110407_145411_recepty_abr

* A zde: http://healthjam.cz/nejrychlejsi-a-nejzdravejsi-salat/

 

 

V 9 -10 hodin je dobré zařadit intenzivnější rozcvičku.

 

Krevetový koktejl

 

Krevety
vyloupané, předvařené

 

Broskvový kompot

 

Pórek
nebo jarní cibulka

 

Šlehačka
rostlinná, našlehaná

 

Majonéza

 

Rajče

 

Okurka salátová

 

Citron

 

Sůl

 

Pepř bylinný

 

Pomeranč

 

Postup přípravy:

Krevety v cedníku spaříme vařící vodou, necháme okapat. Vymačkáme na ně citron, dáme do mísy. Přidáme nakrájený pórek, rajče, okurku, broskve (těch víc než pórku, rajčete a okurky), majolku, osolíme, okořeníme bylinkami, přidáme ještě trochu šlehačky a promícháme. Servírujeme nejlépe ve skleněné misce na noze. Ozdobíme šlehačkou a kouskem pomeranče (pomeranč můžeme vymačkat i na vrch koktejlu).
Podáváme ještě s opečenou vekou (bagetou) na plátky. Množství surovin záleží na požadovaném množství koktejlu. (Podle Internetu – nepatrně upraveno)

 

POZNÁMKA

Zejména by „univerzální“ dietní zdravotní snídaně či svačina (tedy vhodná např. i u mnoha vážných diagnóz) neměla obsahovat: Opékané a smažené škroby (topinky, pražené vločky, krutónky, sušenky pečené při vyšší teplotě; amolety, lívance – zejména, pokud jsou opékané zprudka nebo do tmavšího zabarvení), sýry, máslo, umělé tuky, palmový tuk ( z tuků je možné doporučit např. panenský olivový nebo panenský slunečnicový olej, nejvýš jednou týdně v malém množství sádlo), mléko a mléčné výrobky, hovězí vývar, vaječný bílek, šunku, salám, klobásu, nekvalitní ocet, jablka, hrušky, pomeranče, banány, čokoládu, kakao, kompoty zavařené s peckami, mák, švestky, rum žvýkačky, chemicky přibarvované potraviny, pepř (osoby s ekzémem, kopřivkou, s problémy žlučníku, žaludku či slnivky ani papriku). V případě, že se léčíme z vážného onemocnění (záněty, rakovina, psoriáza, astma aj.), měli bychom vynechat i ořechy, zejména ty, které nejsou čerstvé nebo bezchybné). Ořechy jsou naopak často nezbytné při onemocněních mozku (demence, problémy s inteligencí, pamětí apod.)

Darius Nosreti

Související články


Poslední články autora

Darius Nosreti

Darius Nosreti

Píši o všem kromě hitparád populární hudby, nových aut a fotbalu. (Více témat viz u mne na Facebooku.)

Hledač pravdy, obdivovatel přírody, zajatec krásy a vzpružovatel pokleslé demokracie

REPUTACE AUTORA:
0,00

Tipy autora