Tajemství dlouhověkosti z hlediska buněčného stárnutí

středa 8. říjen 2014 08:59

Objev telomery a možnosti ovlivnění buněčného stárnutí

 Shlédnul jsem v televizi pořad o zásadním významu telomer a telomerázy pro délku života a pokusil jsem se shrnout informace k tomu, jaká výživa, suplementy a životospráva může prodloužit tzv. buněčné stáří, jinými slovy – zvýšit počet dělení lidských buněk a zvýšit tak schopnost regenerace těla a jeho orgánů. Protože zatím nedokážeme lidskou telomerázu efektivně dodávat přímo, můžeme použít jen méně účinné nepřímé metody. Mnohé z nich známe již z dřívějška ze zásad péče o tělo a jeho orgány, což do jisté míry potvrzuje správnost prostředků. Ovšem zatímco dobré zvládnutí regenerace telomer (např. pomocí telomerázy) může teoreticky přinést nekonečné prodloužení života organismu nebo minimálně některých orgánů, nepřímé metody mohou prodloužit život zatím nejvýš jen asi od 20 do 30%. Jejich aplikace ale není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát a nese s sebou i určitá rizika. Rozsáhlejší terapii je třeba vždy konzultovat s odborníkem nebo alespoň se svým lékařem.

 

Nejúčinnějším prostředkem je asi údajný aktivátor lidské telomerázy prodávaný pod názvem TA 65, resp. TA-65. Je získáván z čínské rostliny rodu astragalus, patrně jde o Astragalus membranaceus, kozinec blanitý. Zda je možné užívat jiné přípravky z astragalu, resp. přímo sušený kořen, není známo.

 

Prodloužení buněčného stáří (faktory přispívající k ochraně resp. prodloužení telomer)

Dodržovat zdravou životosprávu

Být zastáncem zdravého životního stylu

Sledovat novinky ve zdravovědných periodikách

Žít ve zdravém životním prostředí

Nekouřit, nepít alkohol, neužívat drogy (výjimkou je marihuana perorálně a žvýkání listů koky)

Omezovat příjem volných radikálů a snižovat oxidační stres

Eliminovat volné radikály pomocí vitamínů a dalších antioxidantů (nepřehnat to se suplementací beta-karotenu a vitamínů B-komplexu – mohou zvýšit pravděpodobnost vzniku rakoviny – zejména u kuřáků a osob žijících ve špatném životním prostředí; lykopen ke výhodnější než beta-karoten) vitamín C po padesátce užívat denně)

Suplemenetovat zinek, železo, hořčík, vápník, germanium, selen, jód (u některých nebezpečí předávkování – je lépe dávky konzultovat; nadbytek železa může vést např. ke zvýšení rizika vzniku krevní sraženiny; železo a měď neužíváme ve stejný den s vitamínem C)

Vyvarovat se jedů napadajících genetickou informaci (PCB, dioxiny, některá cytostatika aj.; pozor na přepálené tuky, smažení na běžném oleji a „pečené“ škroby – topinky, zápražka, smažené krutónky aj.)

Zvýšit příjem omega-3 mastných kyselin (nepřehnat to, mohou zvýšit pravděpodobnost výskytu rakoviny; přírodním zdrojem jsou tučné ryby, mořské ryby, mořští savci, mlži, ořechy)

Suplementovat esenciální aminokyseliny (např. v produktech typu BCAA)

Udržovat si přiměřenou pohybovou aktivitu

Vyvarovat se dlouhodobých a těžkých stresů (pozor při ošetřování těžce nemocných pacientů a umírajících), nezlobit se, být velkorysý, nepřepínat se,

Relaxovat

Uchovávat si slunce v duši, smát se, radovat se z maličkostí

Komunikovat dotekem.

Komunikovat láskyplně i se zvířaty a rostlinami.

Občas si dopřávat nejrůznější masáže.

Denně vystavít zejména svůj hrudní koš slunci – 7 minut zezadu a 7 zepředu (Při delším pobytu na slunci, zejména v čase mezi 11. a 15. hodinou chráníme pleť faktorem; tvář, čelo, pleš, uši a krk chráníme faktorem vždy.)

Spíme přinejmenším od 22. do 2. hodiny. V optimálním případě od 21. do 7. hodiny. Přestávka ve spánku (např. mezi 3. a 5. hodinou) není po 40. roku života nějak zvlášť na škodu

Dvakrát týdně konzumovat ryby, paryby, mořské savce nebo mušle

Konzumovat dostatek ořechů, ovoce a zeleniny (zejména s vyšším obsahem antioxidantů, čerstvé, neplesnivé, nestříkané = bio-)

Ovoce a zelenina by měly být ve většině případů co nejčerstvější, nejlépe právě sklizené.

Konzumovat dostatečné množství čerstvých natí (medvědí česnek, kopr, máta, dobromysl, yzop, nať cibule, pórku, bazalka, celer, petržel, libeček , lichořeřišnice, špenát atd.),

čerstvých jedlých květů (dýně, lichořeřišnice, fuchsie, zvonky, různé druhy slezu atd.),

čerstvých salátů (hlávkový, čekanka, rukola atd.)

Nezapomínat na vlákninu

Užívat adaptogeny – nejlépe si je sám pěstovat (klanopraška, žen-šen, eleuterokokus, maralí kořen, rozchodnice aj.)

Doplňovat esenciální aminokyseliny (např. přípravky typu BCAA)

Udržovat si optimální hmotnost

Občas užívat enzymatické čističe (Wobenzym, ananas, papaya aj.) a po 50. roku i denně koenzym Q10

Konzumovat preparáty stimulující produkci a funkci telomerázy (T 56)

Konzumovat živé organizmy s vyšší hladinou telomerázy (zatím nepotvrzená zásada; možná sem patří i kvasinky, žížaly a červi; hlavní problém je v tom, že telomeráza jiných organizmů se od lidské liší; problém je také, jak dopravit telomerázu z trávicího systému do buňky; nicméně praxe potvrdila vliv konzumace např. živých žížal na zdraví a dlouhý věk)

Hlídat si svůj bioenergetický systém a dodržovat biotronickou hygienu (namátkou pár příkladů):

a) každodenní koupel nohou nebo chůze v rose

b) hlídat si energetické dráhy a centra (čakry), pracovat s nimi, regulovat je

c) cvičit 5 Tibeťanů nebo tai-chi nebo jógu nebo bojová umění se vztahem k energiím a koncentraci nebo meditovat

d) Při kontaktní léčbě či ošetřování nemocných se zbavovat nachytané „odpadní bioenergie“

e) mrtvého neošetřovat (omývání, převlékání, líčení apod.) v jednom půldni více než 30 minut a pak absolvovat koupel v odvaru řebříčku

f) konzumovat právě utržené natě, listy, výhonky, pupeny, květy, čersvou, právě sklizenou zeleninu a ovoce

g) nabíjet se „zemskou energií“ a „energií rostlin“ chůzí na boso, válením sudů, hraním si v písku, v trávě (děti se musí přes léto „popelit)

atd.

 

http://petr-kufner.blog.cz/1103/telomery-a-telomerazy

http://www.ta-65direct.com

http://zoom.iprima.cz/porady/hledani-nesmrtelnosti

http://cs.wikipedia.org/wiki/Telomera

http://www.vyzivaspol.cz/clanky-casopis/vyziva-a-telomery.html

http://www.wikiskripta.eu/index.php/Telomery_a_telomerasa

http://ona.idnes.cz/zdravi-a-dlouhovekost-online-rozhovor-dy8-/zdravi.aspx?c=A140902_102351_zdravi_pet#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6

http://www.magazinzdravi.cz/devet-tajemstvi-dlouhovekosti

http://osel.cz/index.php?clanek=5610

* http://apostol.webnode.cz/potraviny-proti-rakovine/

* http://www.sme.sk/c/3667840/Styri-zmeny-mozu-predlzit-zivot-o-14-rokov.html

http://www.labuznik.cz/diskuse/tajemstvi-dlouhovekosti-14088/

http://nasealternativa.mypage.cz/menu/clanky/tajemstvi-dlouhovekosti

http://procproto.cz/zahady/konspirace/li-ching-yun-zemrel-tento-muz-ve-veku-256-let/

http://www.prozdravi.cz/biologicke-hodiny-tajemstvi-metabolismu-dlouhovekosti-mudr-david-frej.html

http://www.azknihy.cz/joga-a-tajemstvi-dlouhovekosti.html

 

Udržovat si klidné srdce, sedět jako želva, chodit čile jako holub a spát jako pes.“ (Wu Pei-fu (čínský válečník) 

Darius Nosreti

Poslední články autora

Počet příspěvků: 1, poslední 25.1.2015 15:55:13 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.

Darius Nosreti

Darius Nosreti

Píši o všem kromě hitparád populární hudby, nových aut a fotbalu. (Více témat viz u mne na Facebooku.)

Hledač pravdy, obdivovatel přírody, zajatec krásy a vzpružovatel pokleslé demokracie

REPUTACE AUTORA:
6,51

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy